eTwinning-project in Frans Vreemde Taal

(5 Secretariaat-Talen)

Schooljaar 2015-2016

Partnerschool:
Liceo Scientifico Statale ‘E. Majorana’, Latina (LT) (Italië)

  

Leerlingen uit Latina in Italië schreven Franse brieven om zich voor te stellen en om hun schoolleven en hun passies te beschrijven en te illustreren. Een goede oefening om hun Franse lessen aan de praktijk te toetsen en om plezier te doen aan... ja, aan wie eigenlijk ? Mevrouw Giordano, hun lerares Frans, had het lumineuze idee om mevrouw Bens, één van haar eTwinningvrienden, te contacteren. Haar leerlingen van 5 Secretariaat-talen, uit Oostmalle in België, aanvaardden het voorstel maar al te graag en hop… ze waren vertrokken voor een pretentieloos maar uitermate prettig project. Een kwestie van wat leven in het leren te brengen…

Het project zet in de eerste plaats in op de zin om de Franse taal (beter) te leren. De leerlingen nemen verantwoordelijkheid en nemen initiatief om in het Frans te communiceren. Sommige werken samen binnen de klasgroep om teksten te schrijven of spelletjes te creëren voor hun vrienden in het buitenland. Leerlingen die het niveau van internationale samenwerking aandurven kiezen voor de chatfunctie van FB om elkaar beter te leren kennen. Veel Italiaanse leerlingen zijn creatief en sturen artistieke tekeningen en collages met de post op. Nog andere leerlingen sturen via de Twitter klasaccount Franse tweets over het project de wereld in!

Links: https://twinspace.etwinning.net/19923 (eTwinningplatform)

Vakoverschrijdend eTwinning-project Frans en esthetica

(3e graad BSO Kantoor)

Schooljaar 2014-2015

Partnerscholen:
Colegiul Tehnic Buzau, Buzau (Roemenië)
Istituto d'Istruzione Superiore ‘Giovanni Falcone’, Asola (Italië)

 

In een maatschappij waar de Franse taal alsmaar meer aan populariteit moet inboeten is het belangrijk om de traditionele aanpak in de Franse lessen te doorbreken. Jongeren willen vooral jongeren uit andere landen leren kennen, zich amuseren en zich met elkaar meten in sport en spel. De leerlingen van Oostmalle in België, Buzau in Roemenië en Asola in Italië hebben dan ook besloten om samen Frans te leren op basis van zelf gecreëerde spelletjes en met behulp van de sociale media. De leerlingen vonden het fijn om kennis te maken met nieuwe tools en ze apprecieerden enorm dat ze sociale media mochten gebruiken voor schoolse activiteiten: vrienden maken, spelen en leren tegelijkertijd! De virtuele vriendschappen brachten pit in de Franse lessen. De Facebookgroep had tot resultaat dat de leerlingen ook tijdens hun vrije tijd respectvolle reacties postten in het Frans.

 

Links: http://twinspace.etwinning.net/2753 (eTwinningplatform)

eTwinningproject voor het vak Frans in 4 Handel-Talen, 5 & 6 Secretariaat-Talen en het 6e leerjaar van de lagere school

Schooljaar 2014-2015

Enkele van de partnerscholen:
Istituzione Scolastica ‘Mont Rose A’, Pont-Saint-Martin (Italië)
Collège Victor Hugo, Gisors (Frankrijk)
Scoala Gimnaziala ‘Grigore Moisil’, Ploiesti (Roemenië)
Vrije Basisschool De Zandloper (Nijlen, België)
Colegio Marista Champagnat, León (Spanje)
Collège Jean Mounès, Pornic (Frankrijk)

  

 Kinderen en jongeren uit verschillende landen gaan op ontdekking in Europa. Ze worden zich bewust van hun eigen cultuurpatrimonium. De jongsten stellen zich voor, zoeken informatie en wisselen vragen en antwoorden uit tussen de partnerscholen. De oudsten werken op basis van al deze gegevens educatieve activiteiten en online spelletjes uit waarmee kinderen in heel Europa Frans kunnen leren. Gaandeweg beseffen groot en klein dat Europa een echte mozaïek vormt waarin verrassende verschillen en hartverwarmende gelijkenissen elkaar afwisselen en aanvullen.

Links: https://twinspace.etwinning.net/2631 (eTwinningplatform)

  

Kennen jullie Maus Kätti al? Ze is een Luxemburgse muis die graag contact wil houden met haar neefjes en nichtjes in Vlaanderen en in Wallonië. Iedereen kan hun belevenissen volgen in het eTwinning project ‘Bon voyage, Maus Kätti’, maar de leerlingen van het 6e leerjaar van Immaculata Oostmalle spelen zelf een belangrijke rol in die avonturen! Voor het goede verloop van deze expeditie kunnen de kinderen rekenen op hun buren van het secundair.

De leerlingen van 4 Handel-talen en 5 en 6 Secretariaat-talen coördineren het project. Zij maken presentaties en reportages, ze schrijven blogberichten, ze zorgen voor vertalingen, ze ontwerpen posters en spelletjes en ze helpen de kinderen regelmatig tijdens de Franse lessen. De knuffelmuizen die het voortouw nemen in dit internationale project werden ontworpen en gerealiseerd door 3 en 4 Mode. Benieuwd naar alle plannen, nieuwtjes, verhalen, foto’s en filmpjes? Je leest er alles over, niet in één, maar in verschillende talen, en niet op één, maar op drie adressen!

Doelstellingen van het project: cultuuropvoeding, communicatie in een vreemde taal, gebruik van ICT, overgang lagere school – secundair

Bon voyage, Maus Kätti!

eTwinning-project voor het vak  Frans (4 Handel-Talen, 5 en 6 Secretariaat-talen) en 6e leerjaar Lagere School
LOOPTIJD: schooljaar 2011-2012
PARTNERSCHOLEN: Ecole fondamentale – Remich (Groothertogdom Luxemburg) & Ecole Sainte Bernadette –  Braine-l'Alleud (België)

MEER INFORMATIE:

http://mauskatti.wordpress.com (blog)

http://new-twinspace.etwinning.net/web/p54437 (twinspace)

http://twinblog.etwinning.net/37750 (projectdagboek)