eTwinning-project voor het vak Frans

(5 Boekhouden-Informatica en 5 Informaticabeheer)

Schooljaar 2015-2016

Partnerscholen:
Viktor Rydberg Gymnasium Djursholm, Djursholm (Zweden)
Istituto Statale ‘F. Gonzaga’, Castiglione delle Stiviere (MN) (Italië)

 

 

Wie kan jongeren beter motiveren om een vreemde taal te leren dan andere jongeren? Zij stellen zich soms dezelfde vragen en ondervinden vaak dezelfde moeilijkheden. Ligt hier geen kans om probleemoplossend te leren denken, goede raad uit te wisselen en samen tips te formuleren? De motivatie om een vreemde taal te leren kan zo alleen maar groter worden.

Een interactieve en gestructureerde aanpak nodigt de leerlingen uit om samen op zoek te gaan naar goede voorbeelden om Frans leren en deze te delen en te evalueren in de vorm van lijstjes, een korte en duidelijke tekstvorm die makkelijk toegankelijk is voor jongeren. Een listografie om samen Frans te leren dus! 

Om de lijstjes in verband met het leren van een vreemde taal op te stellen werken de leerlingen online samen. Dat er iedere week tijdens de Franse les via videoconferentie wordt overlegd met de partnerschool wordt al gauw een gespreksonderwerp op de speelplaats. Dat blijkt uit reacties van leerlingen uit niet-deelnemende klassen. In de toekomst synchroon internetonderwijs op het programma van alle klassen van Immaculata?

 

Links: https://twinspace.etwinning.net/16159 (eTwinningplatform) &

https://issuu.com/vrma/docs/magazine/1 (online magazine)