En route pour l’avenir! (6OIT-ITN)
From Past To Present: À la recherche de notre héritage culturel en Flandres et dans les Hauts-de-France (6 OM)
Talents sans frontières! (5OIT-ITN)
Dipingi una classe (3de graad Mode en Lifestyle)
Étincelles d'amitié (6 OIT en 6 ITN)
De l’école à l’entreprise européenne (7 Business Support)
Vivons sport (5 Office)
En route pour l’avenir
eTwinningproject voor het vak Frans
6 OIT
Partnerschool: IX. gimnazija, Zagreb (Kroatië)
Vlaamse en Kroatische leerlingen hebben samen nagedacht over de toekomst, over hun toekomst. Deze leerlingen uit het laatste jaar van het middelbaar moeten immers belangrijke beslissingen nemen die invloed zullen hebben op hun verdere leven.
Via enquêtes hebben ze vergeleken welke de beroepsmogelijkheden zijn in beide landen en welke de belangrijkste vaardigheden zijn om sterk te staan in de arbeidsmarkt. Ze ontdekten samen welke beroepen er belangrijk zullen zijn in de toekomst.
Dit project verliep in het Frans en het Engels, allebei vreemde talen voor alle deelnemers.
From Past to Present:
A la recherche de notre héritage culturel en Flandres et dans les Hauts-de-France
eTwinningproject voor de vakken Engels, Geschiedenis, Frans
6 OM
Partnerschool: Lycée Fénelon, Cambrai (Frankrijk)
In internationale groepjes werkten de leerlingen van Oostmalle samen met leerlingen uit Cambrai rond gemeenschappelijk cultureel erfgoed in de eigen streek (Vlaanderen en Hauts-de-France). Er werd gewerkt rond vier aspecten: economie, architectuur, gastronomie en verhalen. Elk groepje behandelde een aspect en werkte samen een gemeenschappelijk eindproduct uit.
In het kader van het Europees jaar van het Cultureel Erfgoed zette dit project de leerlingen aan om zich bewust te worden van wat hen verbindt, doorheen de tijd, over de landsgrenzen heen en in alle aspecten van het leven in hun streek.
Aangezien de communicatie in dit project gebeurde in het Frans en Engels wendden de leerlingen deze talen aan als echt communicatiemiddel en konden zo in een authentiek kader hun taalvaardigheden oefenen en verbeteren.
Talents sans frontières
eTwinningproject voor het vak Frans
5 ITN – 5 OIT
Partnerschool: Åva gymnasium, Täby (Zweden)
Elke leerling heeft zijn eigen talenten. Dus waarom zouden ze deze talenten niet tonen aan de anderen? En waarom zouden we niet kunnen leren van de talenten van anderen? Dankzij dit eTwinningproject werden leerlingen zich bewust van hun talenten en leerden ze dat ze er terecht trots op mogen zijn, wat het talent dat ze willen delen ook is.
De leerlingen zagen en spraken elkaar voor het eerst tijdens een Skype Mystère, maar om verder kennis te maken met elkaar, maakten de leerlingen in groepjes een spel waarin ze zich voorstelden aan de hand van een bewerkte foto.
Daarna maakte elke leerling een instructievideo over zijn of haar talent. Uit deze talentenbank mochten de leerlingen een talent kiezen dat ze ook graag willen leren.
Ook hun talent voor Frans bleef niet verborgen. Na het bekijken van de talentvideo’s interviewden de leerlingen elkaar via Skype en maakten ze kleine radioreportages in het Frans over het project. Samen Frans leren en samen talenten ontplooien!
Dipingi una classe
eTwinningproject voor specifieke richtingsvakken en talen
3de graad Mode en Lifestyle
Partnerschool: ISIS ‘F. Gonzaga’, Castiglione delle Stiviere (Italië)
'Dipingi una classe!’ wil zeggen ‘Schilder een klas!’ maar ook ‘Maak een voorstelling van een les of van wat je leert.’ De leerlingen van de 3de graad Mode en Lifestyle en een Italiaanse klas tonen eigen creaties, decoreren de school en hun klaslokaal en bespelen de sociale media om schoolvakken, leerplandoelen, interdisciplinariteit en interculturaliteit zichtbaar te maken. Onder het motto 'panta rhei' gaan zij op zoek naar schoonheid in de flux van de dingen. Ze zijn fier op wat ze leren op school en ze tonen verbanden tussen de verschillende vakken.
Hou jij ook van schoonheid? Neem gerust een kijkje in de twinspace: https://twinspace.etwinning.net/62492
17 oktober 2018 behaalde het project de prijs ‘Leerinhouden’ op de Nationale eTwinning Awards Ceremonie in de Koninklijke bibliotheek in Brussel.
Etincelles d’amitié
eTwinningproject voor het vak Frans
5 ITN – 5 OIT
Partnerscholen:Viktor Rydberg Gymnasium Odenplan, Stockholm (Zweden)
ISIS ‘F. Gonzaga’, Castiglione delle Stiviere (Italië)
Jongeren van Zweedse, Italiaanse en Belgische partnerscholen van het project 'Etincelles de bonheur' (‘Sprankels van geluk’ - 2016-2017) ontmoeten elkaar in België, in Zweden en in Italië dankzij de wedstrijd ‘Move2Learn, Learn2Move’ van de Europese Commissie. Zij communiceren en werken samen in Frans en Engels Vreemde Talen én zij steken één en ander op van elkaars moedertaal. Deze uitwisselingen geven aanleiding tot een nieuw eTwinningproject met als doel sprankels van geluk én van vriendschap te verspreiden. Zo kunnen deze leerlingen een constructieve rol spelen in de maatschappij en samen bouwen aan een betere wereld.
De deelnemers verzamelen documenten, foto’s en evaluaties van hun uitwisselingen op de twinspace: https://twinspace.etwinning.net/51509
Op 17 oktober 2018 behaalde het project de prijs ‘eTwinning & Eramus+’ op de Nationale eTwinning Awards Ceremonie in de Koninklijke bibliotheek in Brussel.
De l'école à l'entreprise européenne
eTwinningproject voor het vak Frans
7 Business Support
Partnerschool: SBSZ Ludwig Erhard, Eisenach (Duitsland)
Klaar voor de arbeidsmarkt? Laatstejaars uit enkele buurlanden gaan elkaar helpen om de overstap naar de professionele wereld transparanter te maken, ook in een Europese context. De leerlingen van 7 BSO Office van Immaculata Instituut Oostmalle werken samen met de leerlingen van SBSZ Ludwig Erhard uit Eisenach in Duitsland. Ze vergelijken in Frans Vreemde Taal hun CV's en hun sollicitatiebrieven, ze bestuderen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en ze geven elkaar tips voor sollicitatiegesprekken. De Duitse partnerschool maakt ook deel uit van een ERASMUS+ project met dezelfde naam met het Lycée René Cassin uit Metz in Frankrijk en het Liceul Tehnologic Bucecea uit Buc
Vivons sport
eTwinningproject voor het vak Frans
5 Office
Partnerscholen: Lycée professionnel Léonard de Vinci, Bagneux (Frankrijk)
Liceul Tehnologic ’Iorgu Vârnav Liteanu’, Liteni (Roemenië)
Jongeren uit België, Frankrijk en Roemenië werken samen rond ‘sport’ in het Frans. Ze onderzoeken en beleven samen de weldaden die worden toegeschreven aan sport: sport als ontspanning, sport en welbevinden, sport en onze hersenen, sport en gezondheid, fysieke sporten en e-sport, sport als actieveling, toeschouwer en supporter…
Ieder stelt eerst in de eigen klas een sportief aspect van zijn of haar leven voor. Daar komen de leerlingen al voor enorme verrassingen te staan. Wat? Durft X zo'n avontuurlijke reizen en activiteiten aan? Hoe komt Y tot het beoefenen van zo'n uitzonderlijke sport? Op basis van deze voorstellingen werken de leerlingen samen aan online voorstellingen van zichzelf en van de betekenis van sport in hun leven. Deze presentaties verwerken de leerlingen tot Franse spelletjes voor hun eTwinning partners, die op hun beurt quizzes en filmpjes maken voor hun Belgische vrienden.
Resultaat: communiceren in het Frans met plezier en een positieve houding ontwikkelen tegenover sport!