Inhoud
De derde graad Ondernemen en marketing is een commerciële studierichting met drie componenten:

  • een stevige algemene vorming;
  • de talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits;
  • een bedrijfsgerichte vorming, bestaande uit:
    • een commercieel gedeelte met aandacht voor marketing en aan- en verkoopactiviteiten op nationaal en internationaal niveau;
    • een administratief gedeelte met de afhandeling van de administratie en het voeren van de boekhouding van een handelsonderneming;
    • een bedrijfseconomisch gedeelte met aandacht voor ondernemersvaardigheden zodat leerlingen zich later kunnen vestigen als zelfstandige.

Profiel
De keuze voor de derde graad Ondernemen en marketing veronderstelt een brede interesse en aanleg. De wereld van marketing en het ondernemen boeit mij.

Het opstarten van een oefenfirma of een mini-onderneming is voor mij een uitdaging. In een onderneming is het opvolgen van de resultaten belangrijk. Ik wil dan ook graag de boekhouding van een onderneming beter leren kennen.
Ik ben geïnteresseerd in klantgericht en commercieel denken.

Ik wil verder studeren. Ik wil een brede waaier van toekomstmogelijkheden veilig stellen. Deze studierichting bereidt immers voor op verder studeren in het hoger onderwijs (professionele bachelor Bedrijfsmanagement, Communicatiemanagement of andere opleidingen) of op het volgen van een specialisatiejaar om zo mijn tewerkstellingskansen te verhogen.


Wat ik moet kunnen…

  • Ik heb aanleg en interesse voor bedrijfseconomie én talen én wiskunde.
  • Informatica- en boekhoudpakketten schrikken me niet af.
  • Communicatie in de Nederlandse, Engelse, Franse en Duitse taal in een bedrijfseconomische context wekken mijn interesse.
  • Ik ben bereid tot samenwerking en ik ben flexibel.

Lessentabel